Hoe je emotioneel kunt omgaan met de aardbeving in Marokko

13 sep ‘22
5 min
Stress en piekeren
Niamh Pardi
Gecontroleerd door psycholoog Lili Thoelen
De recente aardbeving in Marokko heeft een diepe impact op veel mensen en gemeenschappen, zowel lokaal als wereldwijd. In deze tijden is het normaal om je overweldigd, angstig of verdrietig te voelen. Voor mensen die er direct of indirect door getroffen zijn, is het van cruciaal belang om prioriteit te geven aan mentaal welzijn. Onthoud dat het goed is om steun te zoeken en zoveel tijd te nemen als nodig is om te verwerken en te herstellen.

 

Hieronder kijken we naar manieren om jou en je dierbaren te ondersteunen, zowel emotioneel als mentaal, in de nasleep van de aardbeving.

 

Tips om je emotioneel te helpen 

 

  • Maximaliseer je sociale steun: In moeilijke tijden is sociale steun belangrijker dan ooit. Je hoeft deze ervaring niet alleen door te maken; zoek emotionele steun bij je vrienden en familie en overweeg om lid te worden van een lokale supportgroep als die er is.

 

  • Beperk je blootstelling aan het nieuws: Voortdurende blootstelling aan slecht nieuws kan angst en stress verergeren. Hoewel het belangrijk is om op de hoogte te blijven, beperk je blootstelling door per dag een tijdslimiet te stellen aan nieuwsconsumptie om overweldigende gevoelens te voorkomen. Concentreer je op wat er wordt gedaan om de situatie te verbeteren; onderzoek bijvoorbeeld non-profitorganisaties zoals het Rode Kruis en de High Atlas Foundation die actief mensen ter plaatse helpen. Dit kan je helpen om je te concentreren op hoop in plaats van op een toevloed van verontrustende informatie.

 

  • Concentreer je op je routine en maak extra tijd voor wat selfcare: Laten we eerlijk zijn, als je een extreem moeilijke tijd doormaakt, is het laatste waar je aan denkt een lang bad nemen of yoga beoefenen. Maar voor jezelf zorgen kan precies zijn wat je nodig hebt om er weer bovenop te komen. Begin bij de basis. Zelfs als je dagelijkse leven is veranderd, zal het handhaven van een routine je helpen om je weer normaal te voelen. Zorg voor een dagelijkse routine met activiteiten die je leuk vindt, vaste etenstijden, lichaamsbeweging en slaap zo regelmatig mogelijk. Je kunt bijvoorbeeld elke ochtend 5 minuten nemen om je op je ademhaling te concentreren en je te heroriënteren voordat je aan de dag begint. Probeer een van onze geleide meditaties om volledig geaard te raken in het huidige moment.

 

  • Zoek professionele begeleiding: Vaak stoppen we onze moeilijke gevoelens weg en hopen we dat ze met de tijd verdwijnen. Begrijp dat het normaal is om een scala aan emoties te ervaren zoals schuldgevoel en verdriet om verlies. Zoek steun bij een psycholoog om deze emoties een plek te kunnen geven en onder controle te krijgen en onthoud dat het proces niet lineair is, dus geef jezelf wat tijd.

 

Neem gerust contact op met ons team van psychologen voor verdere ondersteuning, lees meer over mentaal welzijn op onze blog, of ontdek groepssessies of masterclasses over mentaal welzijn via OpenUp Spaces.

Hoe wil jij OpenUp gebruiken?

Groepssessies

Interactieve groepssessies en masterclasses om ervaringen te delen en praktische inzichten op te doen

Boek Space
1:1 sessies

Gemakkelijk toegang tot online sessies & chats met een gecertificeerde psycholoog, wanneer je wilt.

Boek consult
Zelfbegeleiding

Online cursussen & self-care materialen voor het verbeteren van je mentaal welzijn in je eigen tempo.

Ontdek meer