Voel je je overweldigd op werk? Dit kun je doen als het even teveel is

2 mrt ‘23
3 min
Stress en piekeren
Lisanne van Marrewijk
Gecontroleerd door psycholoog Clara Isabell Slawik
illustratie van persoon die overweldigd is door allerlei taken op werk
Laten we beginnen met het belangrijkste: iedereen voelt zich weleens overweldigd. Of dit nu komt door een opmerking die iemand maakte, een korte nacht, je takenlijst die overstroomt of het feit dat je na je vakantie moeite hebt om weer in het ritme te komen (of al het voorgaande). Overweldigende gevoelens komen én gaan. Gelukkig maar.

 

De vraag is alleen: wat kun je doen als het je allemaal even teveel wordt?

 

9 go-to tips voor als je je overweldigd voelt

 

Het nieuws, perfectionisme, veranderingen in je leven, een verkapte nachtrust, het draagt allemaal bij aan hoe jij je voelt. Maar of er nu een aanwijsbare reden is of niet, je voelt je overweldigd. Er daar wil je graag iets aan doen.

 

1. Neem afstand van de situatie

 

Als je overweldigd bent, zit je vaak te diep in gedachten verzonken waardoor je niet meer objectief naar de situatie kunt kijken. Afstand nemen helpt je om er later met een zachtere en mildere blik naar terug te keren.

 

Creëer die ademruimte door uit te zoomen en van een afstand naar de situatie te kijken. Probeer de situatie bijvoorbeeld te bekijken van de andere kant of vanuit het perspectief van een totaal onafhankelijk persoon.

 

Het helpt ook om je op een andere taak te richten (of compleet iets anders te doen, zoals buiten een rondje lopen). Hoewel het uitdagend kan zijn om de situatie los te laten (we vinden het vaak lastig om de controle te laten gaan), is dat in 99 procent van de gevallen wel de beste weg naar buiten.

 

Probeer het ‘s. Zie het als een experiment. Je zult zien dat de wereld gewoon blijft draaien. Ook zonder jouw aandacht.

 

2. Schrijf het op

 

Schrijven is een krachtige manier om je emoties van je af te zetten en je gedachten te ordenen. Het helpt je met overweldigende emoties om te gaan, stress te verlichten, je gedachten te ordenen en situaties te relativeren.

 

Of je nu puntsgewijs te werkgaat, een halve roman schrijft of onleesbare krabbels op papier zet, maakt allemaal niet uit. Het gaat om de actie: het onder woorden brengen van dat wat er in je omgaat.

 

Begin door op te schrijven wat er in je opkomt. Alles is goed, ook als het onlogisch of niet relevant voelt. Volg je intuïtie.

 

3. Praat erover

 

Praten helpt je om afstand te nemen van de situatie en om je gedachten op te delen in kleinere stukjes, waardoor je je minder overweldigd voelt, menen experts. Daarnaast verlicht het zorgen en stress en helpt het je om je begrepen en minder alleen te voelen.

 

Praat erover met een vriend, een collega die je vertrouwd, je manager of een psycholoog.

 

4. Neem je takenlijst onder de loep

 

Als we overweldigd zijn, zien we vaak niet meer wat wel en niet belangrijk is. Of we verwarren belangrijk met urgent. Het helpt om alle taken op te schrijven (ja, ook de mini-taakjes die achterin je brein rondzwerven) en ze vervolgens te verdelen in nieuwe lijsten.

 

De eerste stap is dan om je taken op te schrijven te prioriteren (ja, ook de minitaakjes die achterin je brein rondzwerven) en eventueel onder te verdelen in lijsten. Zo breng je structuur aan en ontstaat er een plan, waardoor je je als snel minder overweldigd voelt.

 

De Eisenhower Matrix is een goede tool die je kunt gebruiken om je taken onder te verdelen. Of maak een verdeling met deze lijst van Liz & Mollie:

 

  1. Taken die ik moet doen
  2. Taken die ik wil doen
  3. Taken die anderen willen dat ik doe

 

Hou ook rekening met de dingen die wel en niet binnen je cirkel van invloed liggen. Dit klinkt logisch, maar we maken ons vaak zorgen om dingen die we niet kunnen veranderen (zoals het gedrag van een collega).

 

Tip: deel je taken op in kleine stappen die je kunt afvinken. Het volbrengen van een taak, geeft je een geluksgevoel en dat werkt op haar beurt weer motiverend om met de rest aan de slag te gaan.

 

5. Neem pauze

 

Als we ons overweldigd voelen of veel te doen hebben, is het eerste wat we doen ons pauze overslaan. Terwijl pauze nemen nu juist van belang is.

 

Als we overweldigd zijn, draaien ons lichaam en geest overuren. We hebben op dat moment rust nodig om op te laden, te resetten en weer met een heldere blik naar de siuatie te kijken.

 

6. Beweeg

 

Bewegen – of dat nu een rondje wandelen, een dansje in de kamer of een halve marathon is – haalt je uit je hoofd en in je lichaam. Dit help je je gevoelens los te laten, waardoor je je er minder door laat meeslepen.

 

7. Beoefen mindfulness

 

Mindfulness is een praktische manier om beter met emoties om te gaan. Het maakt je veerkrachtiger, helpt je te focussen op het hier en nu en leert je om afstand te nemen van je gedachten.

 

Het is geen instant verlichting, maar mensen die regelmatig mindfulness beoefenen, reageren flexibeler op nieuw dingen en kunnen beter met wisselende emoties omgaan. Precies wat je nodig hebt.

 

Tip: Beoefen wekelijks mindfulness met ons

 

8. Verwacht niet teveel van jezelf

 

Niemand is perfect, dus jij ook niet. En da’s oké. Probeer de verwachtingen van jezelf ‘s iets lager te leggen. Dat is in het begin misschien spannend, maar je merkt al gauw dat niemand het merkt.

 

Leer tevreden te zijn met goed genoeg. Want dat is precies wat het is: genoeg.

 

9. Zeg vaker nee

 

Nee is een krachtig en duidelijk antwoord. En duidelijkheid is vriendelijkheid. Maar toch gebruiken we het nog te weinig, met name op de werkvloer. We willen anderen pleasen en denken dat te doen door ja te zeggen. Maar niets is minder waar.

 

Ook al voelt “nee” in het begin misschien als een eng en oncomfortabel antwoord, door het toch te zeggen ervaar je vanzelf dat de wereld niet vergaat als je besluit iets niet te doen of ergens niet bij te zijn.

 

Kan je wel wat hulp gebruiken? 👉 Hoe zeg je ‘nee’ (en waarom vinden we het zo lastig)?

 

En onthoud: je overweldigd voelen hoort bij het leven

 

Soms voel je je nu eenmaal zo, hoe uitdagend en vervelend dat soms ook is. Vergeet niet dat het een normaal onderdeel is van het leven en je af en toe wat stof moet bijten.

 

Zie het als een signaal van je lijf dat je vertelt dat je het wat rustiger aan mag doen. Dat je opnieuw mag kijken naar wat belangrijk voor je is en er echt toe doet. En dat helpt je op zijn beurt weer om overwhelm tegen te gaan.

 

👉 Zo ga je staan voor wat jij belangrijk vindt (en leer je jezelf beter kennen)